Onze groepen
Wij werken met 3 groepen op onze school
leerlingen krijgen hier elke schooldag les
schoolweken werken wij aan ontwikkeling
juffen maken samen het onderwijs op De Dubbele Punt
Langskomen op OBS De Dubbele Punt is eenvoudig. Meld je hier aan voor een rondleiding.
Op de Dubbele punt werken we nauw samen met ouders. We zijn een kleine school in een kleine gemeenschap en we zijn ook samen verantwoordelijk. Ouders informeren zich over onze visie op onderwijs en onze werkwijze. Zij staan hierachter als ze hun kind op onze school inschrijven. Ze blijven op de hoogte van de ontwikkelingen van onze school via de nieuwsbrieven die regelmatig verschijnen. Ook zijn ouders van harte welkom op onze school om te kijken in de klas of om te praten met de leerkrachten.
De ouderraad is een afvaardiging van ouders die zich bezig houden met de voorbereiding van diverse activiteiten op school. Ze helpen met schoolreisjes, sportdag, sint, kerst etc. Verder beheert de OR de vrijwillige ouderbijdrage. De OR komt een aantal keer bij elkaar om te vergaderen.
De medezeggenschapsraad (MR) is een inspraakorgaan door het ministerie ingesteld, met wettelijke bevoegdheden. De MR toetst het beleid dat voorgesteld en uitgevoerd wordt door Allure ons schoolbestuur. Zij heeft instemmings- of adviesrecht. De vergaderingen zijn in beginsel openbaar voor de teamleden en alle ouders/verzorgers van ons leerlingen.
Een leerlingenraad is groep van enthousiaste vertegenwoordigers gekozen uit en door de leerlingen van de school, die zich inzet voor een goede en prettige gang van zaken op de school. In ons geval gaat het om leerlingen uit de groepen 5 t/m 8.
Het is belangrijk dat de school luistert naar wat leeft onder de leerlingen. De leerlingenraad praat daarom regelmatig met een vertegenwoordiger van de school over onderwerpen die voor iedereen belangrijk zijn.
Bij juf Sandra in groep 1-2 -3 zijn we op dit moment met 10 kinderen.
In onze groep werken we met thema’s. We zijn dit jaar gestart met de gouden weken waarin we spelletjes spelen vanuit de Kanjertraining. We leren elkaar weer een beetje beter kennen. We starten iedere ochtend met een inloop, waarbij de kinderen werken met ontwikkelingsmaterialen of opdrachten die passen binnen het thema. We maken tekeningen van ons zelf, ons gezin, we stempelen woorden en spelen ook gezelschapsspelen. Hierna starten we in de kring met de dagopening, kijken we naar de kalender, de dagen van de week, wat we gaan doen vandaag en werken we met wisselende activiteiten. We leren de getallen, verschillende letters en de bijbehorende klankgebaren en zingen, doen motorische oefeningen en spelvormen, leren liedjes en versjes en luisteren naar verhalen en prentenboeken.
In groep 3 werken we met de methode lijn 3 en met pluspunt. We leren schrijven met de methode klinkers. We schrijven met blokletters. Ook werken we samen met groep 1 & 2 aan de methode Verkeer. We werken zoveel mogelijk samen.
Tijdens speelwerktijd zijn er opdrachten en vrije keuze momenten. We hebben de verjaardagskalender gemaakt. Bij ieder thema bedenken we activiteiten.
We zijn in de groep iedere dag bezig met de sociaal emotionele ontwikkeling van onze kinderen en in de Kanjertraining komt dit wekelijks extra aan bod. We leren hoe we aardig zijn tegen elkaar, hoe je je voelt en wat je voor een ander kunt betekenen.
Twee keer in de week gymmen we in de grote gymzaal met onze eigen leerkracht, op maandag en donderdag.
Ik ben trots op de groep, en op de ontwikkeling die de kinderen doormaken, waar wij een onderdeel van mogen zijn.
Bij juf Miek en juf Janneke in groep 4-5 zitten op dit moment 11 leerlingen, waarvan 2 leerlingen in groep 4 en 9 leerlingen in groep 5. Groep 4/5 is een enorm gezellige en energierijke groep bestaande uit 6 jongens en 5 meisjes. Juf Miek staat maandag t/m woensdag met veel plezier voor deze groep! Op donderdag en vrijdag staat juf Janneke voor de groep.
In groep 4/5 werken we zoveel mogelijk thematisch. Hiervoor maken we gebruik van de methode Blink geïntegreerd. De andere vakken proberen we zoveel mogelijk bij het gekozen thema van Blink te laten aansluiten, zodat de vakken elkaar aanvullen en het onderwijs in de klas betekenisvol wordt. Daarnaast wordt er in de klas veel extra ingezet op lezen, waar de leerlingen dan ook hard mee aan het oefenen zijn! Verder maken we gebruik van de Kanjertraining, waarin we leren hoe we met elkaar omgaan, hoe we conflicten op een goede manier kunnen oplossen en hoe we ons kunnen focussen op ons eigen werk. Ook besteden wij wekelijks tijd aan de creatieve vakken, zoals beeldende vorming en muziek. Hierbij laten we de lessen beeldende vorming ook weer zo veel mogelijk aansluiten bij het thema waarmee op dat moment gewerkt wordt. De kinderen krijgen ook les in verkeer.
Groep 6-7-8
Bij juf Michelle in groep 6-7-8 zitten 10 kinderen. In deze bovenbouwgroep proberen we zoveel mogelijk aan te sluiten bij de thema’s die centraal staan bij wereldoriëntatie. Leren wij over ontdekkingsreizigers, dan lezen wij bijvoorbeeld over kruistochten, schrijven wij een fictief reisverslag, rekenen we uit hoeveel kilometer je eigenlijk per dag moet afleggen als je in 80 dagen de wereld rond wilt, leren we welke werelddelen waar precies liggen en welke klimaten er allemaal zijn, tekenen we een landkaart met houtskool en zingen we zeemansliederen. Wij lezen in een samenleesboek, dus allemaal tegelijk in hetzelfde boek, om er vervolgens met elkaar over in gesprek te gaan. Wat vond je ervan dat dit personage dat deed? Wie is hier nu eigenlijk de ‘ik-persoon’? De thema’s van Staal Taal laten we ook zoveel mogelijk aansluiten bij wereldoriëntatie. Deze vakken bieden aan de hele klas aan, zodat leren met en van elkaar mogelijk wordt.
Spelling en Rekenen wordt per leerjaar aangeboden. Met behulp van Staal Spelling leren we de categorieën aan en door dagelijks veel aandacht te besteden aan het dictee oefenen we met het schrijven wat je hoort.
Rekenen doen wij met de methode Pluspunt, waarbij elke week twee doelen aangeboden worden. Daarnaast werken we dagelijks aan het automatiseren van de basisvaardigheden.
Engels doen we ook met de hele groep, via de liedjes van de methode Blink Engels. De verwerking die bij een zogeheten ‘song’ hoort kan op verschillende niveaus worden gemaakt, zodat het aanbod voor iedereen uitdagend is.
Er wordt dus veel geleerd in deze klas, maar dat kan alleen als je lekker in je vel zit en je je fijn voelt in de groep. Hier besteden we aandacht aan door, met behulp van Kanjertraining, met elkaar te oefenen. Hier komt onder andere bij aan bod wat ‘goed gedrag’ is, wat wij belangrijk vinden in de groep en hoe we omgaan met conflicten, want die hebben we allemaal wel eens.
Zo hebben we samen een fijne klas waarin we alles kunnen leren!