Onze groepen
Wij werken met 3 groepen op onze school
leerlingen krijgen hier elke schooldag les
schoolweken werken wij aan ontwikkeling
juffen maken samen het onderwijs op De Dubbele Punt
Langskomen op OBS De Dubbele Punt is eenvoudig. Meld je hier aan voor een rondleiding.
Op de Dubbele punt werken we nauw samen met ouders. We zijn een kleine school in een kleine gemeenschap en we zijn ook samen verantwoordelijk. Ouders informeren zich over onze visie op onderwijs en onze werkwijze. Zij staan hierachter als ze hun kind op onze school inschrijven. Ze blijven op de hoogte van de ontwikkelingen van onze school via de nieuwsbrieven die regelmatig verschijnen. Ook zijn ouders van harte welkom op onze school om te kijken in de klas of om te praten met de leerkrachten.
De ouderraad is een afvaardiging van ouders die zich bezig houden met de voorbereiding van diverse activiteiten op school. Ze helpen met schoolreisjes, sportdag, sint, kerst etc. Verder beheert de OR de vrijwillige ouderbijdrage. De OR komt een aantal keer bij elkaar om te vergaderen.
De medezeggenschapsraad (MR) is een inspraakorgaan door het ministerie ingesteld, met wettelijke bevoegdheden. De MR toetst het beleid dat voorgesteld en uitgevoerd wordt door Allure ons schoolbestuur. Zij heeft instemmings- of adviesrecht. De vergaderingen zijn in beginsel openbaar voor de teamleden en alle ouders/verzorgers van ons leerlingen.
Een leerlingenraad is groep van enthousiaste vertegenwoordigers gekozen uit en door de leerlingen van de school, die zich inzet voor een goede en prettige gang van zaken op de school. In ons geval gaat het om leerlingen uit de groepen 5 t/m 8.
Het is belangrijk dat de school luistert naar wat leeft onder de leerlingen. De leerlingenraad praat daarom regelmatig met een vertegenwoordiger van de school over onderwerpen die voor iedereen belangrijk zijn.
Bij juf Sandra in groep 1-2-3 zijn wij op dit moment met 5 kleuters en 3 kinderen in groep 3.
In onze groep werken we met thema’s. We starten iedere ochtend met een inloop, waarbij de kinderen werken met ontwikkelingsmaterialen, taal- en rekenspellen die voor ze zijn klaargelegd. Hierna starten we in de kring met de dagopening. Tijdens speelwerktijd zijn er opdrachten en vrije keuze momenten.
In groep 3 werken met de methodes lijn 3 voor lezen en Pluspunt voor rekenen. We werken in de thema’s zoveel mogelijk in de middag samen met groep 1 & 2.
Tussendoor hebben we beweegmomenten met de beweegtussendoortjes. We springen als kikkers, lopen als olifanten, spiegelen elkaars bewegingen en nog veel meer.
We zijn iedere dag bezig met de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze kinderen en in de Kanjertraining komt dit wekelijks extra aan bod. We leren hoe we aardig zijn tegen elkaar, hoe je je voelt en wat je voor een ander kunt betekenen.
Bij juf Miek in groep 5/6 zitten op dit moment 9 leerlingen, waarvan 4 leerlingen in groep 4 en 5 leerlingen in groep 5. Groep 5/6 is een enorm gezellige en energierijke groep bestaande uit 8 jongens en 1 meisje. Juf Miek staat dagelijks met veel plezier voor deze groep!
In groep 4/5 werken we zoveel mogelijk thematisch. Hiervoor maken we gebruik van de methode Blink geïntegreerd. De andere vakken proberen we zoveel mogelijk bij het gekozen thema van Blink te laten aansluiten, zodat de vakken elkaar aanvullen en het onderwijs in de klas betekenisvol wordt. Daarnaast wordt er in de klas veel extra ingezet op lezen, waar de leerlingen dan ook hard mee aan het oefenen zijn! Verder maken we gebruik van de Kanjertraining, waarin we leren hoe we met elkaar omgaan, hoe we conflicten op een goede manier kunnen oplossen en hoe we ons kunnen focussen op ons eigen werk. Ook besteden wij wekelijks tijd aan de creatieve vakken, zoals beeldende vorming en muziek. Hierbij laten we de muzieklessen ook weer zoveel mogelijk aansluiten bij het thema waarmee op dat moment gewerkt wordt. De leerlingen worden altijd enorm enthousiast van de muzieklessen en daarom is het extra fijn dat wij de methode groove.me voor Engels gebruiken. Deze methode sluit namelijk heel goed aan op de thema’s van Blink en daarbij leren de kinderen Engels aan de hand van muziek, waardoor de kinderen wekelijks enorm uitkijken naar de Engelse les.
Groep 6-7-8
Bij juf Michelle in groep 6-7-8 zitten 10 kinderen. In deze bovenbouwgroep proberen we zoveel mogelijk aan te sluiten bij de thema’s die centraal staan bij wereldoriëntatie. Leren wij over ontdekkingsreizigers, dan lezen wij bijvoorbeeld over kruistochten, schrijven wij een fictief reisverslag, rekenen we uit hoeveel kilometer je eigenlijk per dag moet afleggen als je in 80 dagen de wereld rond wilt, leren we welke werelddelen waar precies liggen en welke klimaten er allemaal zijn, tekenen we een landkaart met houtskool en zingen we zeemansliederen. Wij lezen in een samenleesboek, dus allemaal tegelijk in hetzelfde boek, om er vervolgens met elkaar over in gesprek te gaan. Wat vond je ervan dat dit personage dat deed? Wie is hier nu eigenlijk de ‘ik-persoon’? De thema’s van Staal Taal laten we ook zoveel mogelijk aansluiten bij wereldoriëntatie. Deze vakken bieden aan de hele klas aan, zodat leren met en van elkaar mogelijk wordt.
Spelling en Rekenen wordt per leerjaar aangeboden. Met behulp van Staal Spelling leren we de categorieën aan en door dagelijks veel aandacht te besteden aan het dictee oefenen we met het schrijven wat je hoort.
Rekenen doen wij met de methode Pluspunt, waarbij elke week twee doelen aangeboden worden. Daarnaast werken we dagelijks aan het automatiseren van de basisvaardigheden.
Engels doen we ook met de hele groep, via de liedjes van de methode Blink Engels. De verwerking die bij een zogeheten ‘song’ hoort kan op verschillende niveaus worden gemaakt, zodat het aanbod voor iedereen uitdagend is.
Er wordt dus veel geleerd in deze klas, maar dat kan alleen als je lekker in je vel zit en je je fijn voelt in de groep. Hier besteden we aandacht aan door, met behulp van Kanjertraining, met elkaar te oefenen. Hier komt onder andere bij aan bod wat ‘goed gedrag’ is, wat wij belangrijk vinden in de groep en hoe we omgaan met conflicten, want die hebben we allemaal wel eens.
Zo hebben we samen een fijne klas waarin we alles kunnen leren!